Społeczność architektów IT – podsumowanie roku 2022
Wprowadzenie
Rok 2022 był dla mnie ciekawym rokiem. Dołączyłem do społeczności Firestarters (społeczność przedsiębiorców) i zapragnąłem obok bycia architektem korporacyjnym zostać też przedsiębiorcą. Zmieniłem też swoje podejście do wielu rzeczy. Co prawda wcześniej również, jak było coś do zrobienia, to nie patrzyłem z boku, ale brałem się do roboty. Tyle że dotyczyło to obszaru architektury IT, więc czegoś dobrze mi znanego. Natomiast tym razem oznaczało to konieczność opuszczenia strefy komfortu i budowę biznesu.
Zaczęło się od stwierdzenia, że fajnie by było, aby w ramach jakiejś społeczności architektów powymieniać się poglądami i wiedzą. Ale takiej społeczności nie było. No więc cóż było robić, podkasałem rękawy i zabrałem się za budowę takiej społeczności w modelu płatnej społeczności. Tę historię można przeczytać w innych wpisach na tym blogu.
Możesz też przeczytać podsumowanie tutaj.
Plany
Produkty
Podsumowanie jest weryfikacją planów. Co więc w nich się znajdowało na początku ?
- Zbudowanie społeczności – skierowanej do architektów IT oraz kandydatów na architektów IT
- Stworzenie
płatnegonewslettera o architekturze IT (na razie kwestia „płatnego” poszła w odstawkę)
Plany ilościowe
Finansowe – W zakresie finansowych żadnych planów nie miałem – oprócz założenia, że bilans (nie uwzględniając mojego czasu pracy powinien być pozytywny).
Liczba uczestników społeczności:
Liczba czytelników newslettera – nie planowałem liczby czytelników.
Realizacja
Czas na chwilę prawdy, czyli zestawienie oczekiwań z osiągnięciami.
Produkty
Planowane
- Społeczność architektów IT
- Newsletter o architekturze IT
Zrealizowane
- Społeczność osób zainteresowanych architekturą IT
- Newsletter o architekturze IT
- Blog społeczności architektów IT
- Oferta społeczności dla firm
- Oferta mentoringowa (dla osób indywidualnych i firm)
Widać, że udało się zrealizować znacznie więcej niż w planach, chociaż na koniec roku nie było klientów dla oferty firmowej i mentoringowej (rozmowy trwają).
Wyniki ilościowe
Finansowe – udało się osiągnąć pozytywny bilans, chociaż w kontekście nakładów pracy nie nazwałbym go zyskiem.
Liczba uczestników
Plany na przyszłość
Na podstawie rezultatów trzeba coś zaplanować, skorygować wcześniej przyjęte założenia.
Widać, że sytuacja się rozwija, więc czas rozważyć przejście z JDG na Sp. z o.o.
Produkty
W większości skupię się zwiększaniu wartości produktów i jaśniejszym przekazie co do zawartości poszczególnych elementów – szczególne w zakresie społeczności i mentoringu.
Newsletter wydaje się być na wystarczającym poziomie, być może więcej automatyzacji, aby zminimalizować nakład sił (to produkt bezpłatny).
Kilka pomysłów wymaga jeszcze przedyskutowania w społeczności.
Wyniki ilościowe
Finansowe
Muszę bliżej przyjrzeć się pracochłonności na poszczególnych produktach i jednak wygenerować jakiś zwrot z inwestowanego czasu. Bezwzględnie też utrzymać założenie, że nie dokładam do tego finansowania.
Liczba uczestników
Widać, że plany co do ilości osób były zbyt ambitne, wymagają więc skorygowania.
Czyli czas się wziąć do pracy.