Podsumowanie budowy społeczności architektów IT

Droga Architekta IT / Blog – budowa Drogi Architekta IT / Podsumowanie budowy społeczności architektów IT

Dwa miesiące wakacyjnego konkursu Firestarters polegającego na zbudowaniu biznesu z budżetem do 1000 zł mineły nawet nie wiadomo kiedy. W ramach tego konkursu postanowiłem zbudować społeczność architektów IT realizując poniekąd swoje dwa marzenia:

  • uczestnictwo w społeczności architektów
  • zbudowanie biznesu

Czas na podsumowanie budowy społeczności, analizę osiągniętych efektów i wyciągnięcie wniosków.

Plany (sky is the limit)

Ponieważ była potrzeba, abyśmy jako architekci czasami sobie pogadali postanowiłem na tą potrzebę odpowiedzieć. Chwilę pomyślałem i przygotowałem koncepcję płatnej społeczności, a następnie plan jej realizacji.

BMC społeczności architektów IT

Zakładałem, że społeczność będzie skupiać architektów IT i kandydatów zapewniając im możliwość dyskusji na spotkaniach online jak i komunikacji na platformie discord. Przyjąłem, że głównym medium będzie platforma discord wsparta jakimś narzędziem do telekonferencji. Dodatkowo zakładałem, że sprzedaż będę realizował w oparciu o email. Podjąłem decyzję, że discord rozszerzę o wersję płatną natomiast pozostałe narzędzia będą darmowe lub wykorzystam już posiadane w ramach działalności gospodarczej.

Dowiezione (better done than perfect)

Trzeba przyznać, że efekty są nader interesujące. W ciągu niecałych dwóch miesięcy udało się stworzyć koncepcję, i uruchomić płatną społeczność nie tylko skierowaną do architektów IT, ale dla wszystkich osób zainteresowanych tymi tematami. Społeczność:

  • komunikującą się na platformie discord, na której w bieżących działaniach wspiera mnie bot
  • spotykającą się cyklicznie online, w celu dyskusji zagadnień z obszaru architektury
  • ankiety online jako przegląd społeczności
  • są pierwsze pomysły na wspólne działania / projekty (obecnie to dyskutujemy wewnętrznie)
  • strona społeczności

Obok społeczności powstaje newsletter, który będzie również promował społeczność i jej członków.

Architektura biznesu w ramach marki Droga Architekta IT

Społeczność liczy 10 osób (w końcu też jestem architektem IT). Na newsletter zapisanych jest dodatkowo 33 osoby.

Realizacja (czyli architektura IT 🙂 )

Rzeczywiście jest możliwość realizacji takiego biznesu prawie bezkosztowo. Sprzedaż i obsługę można oprzeć o email i MS Excel. Discord jest świetną platformą dla społeczności. Spotkania na zoom dają radę.

Podsumowanie budowy społeczności - Architektura IT

Jednakże, żeby to działało sprawniej trzeba poczynić pewne inwestycje:

  • dobrze jest wykupić subskrybcję Nitro dla discord (ja to mam chwilowo bezkosztowo)
  • wesprzeć się botem dla discorda – przy małej społeczności zupełnie wystarcza bezpłatna wersja
  • zarządzanie społecznością w oparciu o excel (ewentualnie jakiś darmowy ekwiwalent), ale jak społeczność urośnie trzeba będzie jednak wesprzeć się płatnym narzędziem
  • mimo wszystko trzeba postawić stronę społeczności – hosting mam w mojej działalności, wordpress jest darmowy, ale domenę trzeba wykupić
  • mailing dla małej społeczności – wystarczą darmowe narzędzia (mailerLite), ale potem i trzeba będzie przejść na plany płatne
  • do spotkań online w ramach społeczności darmowe narzędzia są za słabe, potrzeba wykupić rozszerzenia (a spotkania online to podstawowa wartość społeczności)
  • ankiety dla społeczności w Tally można robić darmowo
  • materiały na spotkania w PowerPoint (albo darmowy ekwiwalent)
  • prowadzenie bazy wiedzy związanej z prowadzoną społęcznością – darmowe Notion
  • Skrzynka pocztowa jest niezbędna (ale mam ją wraz z hostingiem w ramach działalności)

Niestety zaangażowanie czasowe o prawie 100% przekroczyło to co było planowane.

Finanse (show me the money)

Ilość produktówSuma [PLN]
Przychody1791
Składka członkowska społeczności81592
Subskrypcja newsletter350
Koszty155
Domena (architekturait.pl)1122
Zoom Pro133
Serwer Discord + Nitro + Bot Mee610
MailerLite10
Ms Excel10
Notion.so10
Tally.so10
SALDO1636

Powyższe koszty nie uwzględniają czasu poświęconego na realizację projektu – około 160h, patrząc przez taki pryzmat lepiej bym wyszedł działając jako kontraktor, ale biznes ma tą przewagę, że jest skalowalny.

Kilka elementów zostało wykorzystane w darmowej wersji, lub w specjalnych promocjach. Na tym etapie oferowały wystarczające do działania funkcjonalności.

Trzeba również mieć na uwadze koszty cykliczne (miesięczne) jakie będą do poniesienia w przyszłości, po wygaśnięciu obecnych rabatów / ofert specjalnych:

  • Zoom pro – 67 zł (14$)
  • Discord Nitro – 20 zł

Dochody

Dochód brutto wyniósł 1636 (netto 1330 zł).

Bez zwiększenia przychodów budżet jest wystarczajacy na utrzymanie narzędzi przez 18 miesięcy. Nie uwzględnia to kosztów osobowych wymaganych do prowadzenia biznesu oraz rozowju biznesu aby dostarczać coraz większa wartośc.

Kluczowe wsparcie

To co zostało wyszczególnione powyżej jest niewystarczające do realizacji takiego przedsięwzięcia. Natomiast wszystkie pozostałe elementy / zasoby miałem już w posiadaniu jako członek społeczności Firestarters albo w ramach własnej działalności gospodarczej, a były to:

  • Wsparcie członków Firestarters zarówno merytoryczne jak i doping do działania
  • Kursy w Akademii z zakresu budowania społeczności, newslettera i szkoła pisania (ciągle jestem w trakcie tych kursów)
  • Hosting – na potrzeby strony i kont pocztowych

Podsumowanie budowy społeczności

Przyglądając się stronie finansowej przedsięwzięcia widać, że nie jest to biznes na miarę Amazonu, ale jednak udało się wygenerować pozytywny przepływ pieniężny. Z drugiej strony ogrom pracy jakią trzeba było włożyć na tym etapie wskazuje, że bez zwiększenia skali działalności nie da się utrzymać pozytywnego przepływu finansów – darmowe/tańsze wersje produktów się skończą i trzeba będzie za nie płacić pełną cenę.

Z drugiej strony efekt jak na dwa miesiące wysiłku typowego etatowca są moim zdaniem bardzo dobre. Kluczowym elementem było wsparcie społeczności Firestarters. Bez tego nie udało by się to z dwóch powodów:

  1. Zabrakło by motywacji aby chociaż zacząć
  2. Bez kursów i wsparcia merytorycznego odkrywania wszystkiego od nowa pochłoneło by 10x więcej czasu

Czy można wystartować biznes mając tylko 1000 zł w kieszeni – można, trzeba tylko chcieć i spróbować. Trzeba tylko pamiętać, że to dopiero początek drogi – biznes trzeba rozwijać i skalować. Bez tego nie będzie sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *