Enterprise Automation Forum 2018
Ostatnio głośnym tematem jest RPA / WLA czy inne terminy określające w rzeczywistości automatyzację procesów biznesowych w oparciu o nową rodzinę narzędzi. Śledzę więc to zagadnienie i staram się z nim zapoznać i rozpoznać, odwiedziłem również konferencję Enterprise Automation Forum aby przyjrzeć się bliżej tematowi i postanowiłem się podzielić z wami moimi wnioskami.
Moim zdaniem robotyzacja to po prostu odświeżony cukierek w nowym opakowaniu, chociaż całość z uwzględnieniem Machine Learning i Artificial Intelligence wygląda perspektywicznie.
1. Obietnice robotyzacji to powtórka z wdrożenia BPE (Business Process Engine)
Przy wdrażaniu silników procesów biznesowych i tematów powiązanych również było mówione, że to będzie taka czapeczka nad rozwiązaniami IT / aplikacjami, która je zintegruje i zautomatyzuje w warstwie biznesowej. Rozwiązania RPA nic się nie różnią w tym obszarze.
2. Robotyzacja to stare drogi w nowej szacie.
Sama robotyzacja to nie jest nic nowego, to po prostu wykorzystanie rozwoju technologicznego w obszarze narzędzie do automatyzacji procesów. Dostawcy tych narzędzi mocno promując to jako nowość, którą każdy powinien mieć i wdrażać. Budowane są centra eksperckie w organizacji, tylko że to wszystko już było. Wiele organizacji już kiedyś pracowało w modelu opartym o podział IT na centra technologiczne (np. portale, CRM, BPM). Później wraz z dojrzałością organizacji IT dostosowywało się do architektury biznesowej poszczególnych.
A teraz znowu powstają centra technologiczne RPA.
3. Realizacja projektów taka jak dawniej bywało
Firmy konsultingowe znowu mają żniwa. Pojawiły się nowe technologie i żeby je wdrożyć poprawnie trzeba przeanalizować i zoptymalizować procesy biznesowe, na które potem można dopiero nałożyć automatyzację. Z drugiej strony procesy biznesowe powinny być stale monitorowane i optymalizowane, firmy tego nie robiąc zaciągają dług architektoniczny. Takie inicjatywy są dobrym impulsem do przynajmniej częściowej spłaty długu.
4. Business Case pozytywny
Mimo wszystko wiele inicjatyw RPA jeśli są dobrze poprowadzone mają pozytywny business case. Z rozmów dowiedziałem się, że nie możliwy jest zwrot inwestycji w automatyzację nawet w 3 miesiące. Oczywiście organizacja potem musi żyć z taką automatyzacją (najczęściej na boku) i tego pewnie BC w projektach nie uwzględnia, to widzą dopiero architekci, którzy zarządzają całościowo. Wtedy tez konieczne są decyzje, czy rozważamy te automatyzacje jako narośl na architekturze przedsiębiorstwa i nie przejmujemy się nimi w codziennym rozwoju (i utrzymaniu) a jednostka odpowiedzialna za obszar musi sama dbać o dostosowywanie się do zmian i testowanie nowego rozwoju ze swoim obszarem, czy też może włączamy ten obszar w całość architektury i w trakcie rozwoju musimy uwzględniać kompatybilność z rozwiązaniami RPA (lub je modyfikować) co wpływa na zwiększenie kosztów rozwoju i potencjalnie wydłużą TTM (Time To Market w ramach IT)
5. RPA jest kosztem obsługi długu architektonicznego
Przyglądając się rozwiązaniom realizowanym w ramach automatyzacji widać, że spora część z nich jest to po prostu obsługa lub spłata dług architektonicznego. Rozwiązania służą do realizacji integracji aplikacji dostarczanych przez IT i automatyzacji procesów biznesowych w narzędziach poza IT. Dlaczego nie jest to realizowane jako zwykłe projekty IT ? Przyczyn jest wiele. Czasami procesy po stronie biznesu są na tyle nieogarnięte i poplątane, ze nikt nie jest w stanie sprecyzować wymagań co trzeba zrobić, a IT lubi jasne wymagania. W ramach RPA dochodzi się po prostu do tego krok po kroku. Czasami systemy IT są na tyle złożone (w wyniku architektury sterowanej projektami – „Project Driven Architecture” zamiast strategią – wytyczne, pryncypia itp), że implementacja czegokolwiek nowego w nich jest megakosztowna.
6. Jednak rozwiązania są potrzebne
Trzeba jednak pamiętać, że głównym celem organizacji jest realizacja biznesu i czasami pewne potrzeby muszą zostać zaspokojone jak najszybciej. Bo jeśli nie my wdrożymy produkt to zrobi to konkurencja i zgarnie nam klientów. Sam pamiętam startowanie projektów po stronie IT jak marketing już wywiesił banery reklamowe, nic nie gotowe, ale termin wdrożenia na rynek jest musem.
7. Wartość dodana
Przyglądając się też RPA / Machine Learning i AI nie można zapomnieć, że chociaż obecnie wartość z tych rozwiązań jest w powijakach to jednak w dalszej perspektywie to ulegnie zmianie (szczególnie w obszarze ML i AI). Obecne nakłady można traktować jako inwestycje w badania i rozwój. Nawet jeżeli obecnie nie zwracają się one to jednak pomagają zbudować kapitał wiedzy i doświadczenia w organizacji. Aspekt ludzki jest zresztą bardzo ważny w kontekście technologii. Wielu ludzi IT pragnie się rozwijać, robić coraz to nowe interesujące rzeczy. RPA im to umożliwia, a organizacjom dzięki temu daje możliwość zatrzymania cennego kapitału osobowego znającego doskonale organizacje i jej potrzeby.